Contacte: magirona9@gmail.com

Activitats de l'any 2023

Publicació del 12è CD

CD
Missa de Sant Narcís.
Música de Josep Pons (Girona 1770 - València 1818).



Divendres 22 de desembre de 2023.
Basílica de Sant Feliu
A les  19 hores (7 de la tarda)

VESPRES D'ARNADÍ
Obres de Corelli, A. Scarlatti, Händel, Geminiani
Direcció: Dani Espasa

Col·laboració: 15 €
Venda d'entrades a www.entrapolis.com i a la Llibreria Empúries
Organitza: Música Antiga de Girona

VESPRES D'ARNADÍ és una orquestra barroca creada l'any 2005 per Dani Espasa i Pere Saragossa per oferir versions plenes d'emoció, frescor i espontaneïtat, utilitzant instruments i criteris històrics. Amb una intensa activitat concertística, el conjunt actua a importants sales i festivals d'Europa com Peralada, Barcelona, Sevilla, Santander, Madrid, Londres, Halle, Praga i Ostrava, entre d'altres.

El programa ofereix obres nadalenques del barroc italià i anglès, “concerti grossi” escrites per a orquestra de cambra sense actuacions vocals.

 A. Corelli (1653-1713) nat al centre d’Itàlia, és una de les figures cabdals del barroc italià que influencià la resta del barroc europeu degut a la perfecció dels seus diàlegs entre diversos instruments, els concerti grossi, difosos per tot Europa gràcies a les noves impremtes  de partitures. La seva música aporta un llenguatge musical nou per expressar millor els nous valors culturals difosos a Itàlia amb el triomf de la contrareforma. Cerca en les seves obres un equilibri instrumental, rítmic i harmònic  de contrastos subtils que conformen un estil refinat i majestuós alhora, tot utilitzant una polifonia clara i melodiosa que seguia els models musicals de l’església italiana de l’època. Així aconseguí unes obres instrumentals d’audició senzilla, fàcils de seguir i d’un fort atractiu encara avui tres-cents anys després de ser estrenades.

 A. Scarlatti (1660-1725) fou contemporani de Corelli però de cultura napolitana, pròpia d’una societat molt  més polaritzada que la romana i en què la música hi tenia un valor diferent. Aportà nou dramatisme a les seves composicions i va innovar en diverses àrees de la música d’òpera principalment. La seva tècnica de desenvolupament dels motius melòdics va fer fortuna Adoptà la forma concertino-ripieno de Corelli per a diverses obres instrumentals

 G. F. Händel (1685-1759) pertany a la generació posterior a Corelli i a unes cultures, la germànica primer i l’anglesa més tard, força diferents de la italiana. En la seva estada a Roma va quedar  enlluernat per l’invent de Corelli el  “concerto grosso. que va adaptar al públic anglès. Amb una gran capacitat de treball i una molt notable assimilació dels diversos estils que va conèixer, va ser un dels primers empresaris musicals i amb les seves òperes havia de complaure un públic burgès que pagava per veure-les. La seva fusió de melodia italiana i harmonia germànica li va permetre de compondre algunes obres esdevingudes de les més populars arreu.

 F. Geminiani (1687 1762)  fou un violinista virtuós i compositor italià que emigrà a Anglaterra on compongué gran part de la seva obra a l’etapa del barroc final. Es considerat com a innovador en modulació i en harmonia.


Cartell

Dilluns 18 de desembre de 2023
Telenotícies comarques en TV3
Minut 26:25 en l'enllaç clicando en la imagen
                                                                                  



Diumenge 17 de desembre de 2023.
Auditori de la Mercè
A les  19 hores (7 de la tarda)
Una hora abans del concert (18 hores) hi haurà una xerrada explicativa.

Música dels convents gironins
Obres de Soler, Gaz, Gaudí, Arquimbau i altres anònims gironins
Direcció: Marc Díaz

Preu entrada: 15 €
Venda d'entrades a www.entrapolis.com i a la Llibreria Empúries
Organitza: Música Antiga de Girona


El concert que Música Antiga de Girona presenta és un recull d’algunes de les partitures dels convents gironins dels segles XVII i XVIII que provenen de  l’arxiu de la catedral, on es conserva part de la música dels 13 convents de la ciutat. El present concert recull partitures en format música de cambra, amb quatre  veus -dues sopranos, contralt i tenor, però sense baix- i el continu fet amb orgue positiu, violoncel i llaüt. Aquesta música és tota ella vocal, doncs la instrumental s’ha perdut, i va ser composta pels mestres de capella de l’època que signaven, o no, les partitures en funció de determinades circumstàncies. Els textos són tots ells en llatí o  castellà, i a partir del 1770 comencen a recuperar-se les primeres composicions en català. Els temes tractats són molt diversos, des de la celebració del sant patró d’un convent fins a l’entrada de novícies en alguns convents femenins de l’alta societat gironina. Les obres que presentem són totes elles inèdites, aporten l’atractiu d’una alta qualitat i mostren l’evolució musical de la ciutat des de l’estil antic del s. XVII (Francesc Soler) fins al classicisme de Domènec Arquimbau, a finals del s. XVIII.


Cartell

Tornar

Lloc web: Jesús del Oso